איך בוחרים כותב תוכן - הצ'קליסט שיעשה לכם סדר

בואו נדבר קצת על תוכן. מדוע הוא נחשב לאחד ממוצרי היסוד של כל תהליך שיווקי? התשובה היא פשוטה: תוכן טוב ימשוך עניין וימתג אתכם כמומחים בתחומכם, ואתר שמתעדכן באופן תדיר בתוכן איכותי ובעל ערך, יקודם טוב יותר במנועי החיפוש. ומה באשר לרשתות החברתיות? הן ללא ספק חלק בלתי נפרד מכל אסטרטגיית שיווק, אך הן בסה"כ מהוות כלים להעברת מסרים, וגם הן נשענות על תוכן - טקסטואלי או ויזואלי, שבלעדיו הן חסרות משמעות. 

עכשיו, כשאתם מבינים שתוכן הוא מצרך הכרחי לקידום העסק שלכם, והחלטתם להשתמש בשירותיו של איש תוכן לכתיבת כתבה, מאמר מקצועי, פוסט או תוכן לאתר האינטרנט שלכם, איך תבחרו כותב תוכן שיביא לכם תוצאות?? קבלו שבעה טיפים על קצה המזלג:

  1. דרשו לראות תיק עבודות עם דוגמאות כתיבה וכמה שיותר, כדי שתוכלו להתרשם מיכולות הניסוח והכתיבה, וגם, לא פחות חשוב, כדי לבדוק אם אתם מתחברים לסגנון הכתיבה. ודאו שהכותב מסוגל להיות מגוון בכתיבתו ולהתאים את עצמו לנושאים שונים ולסוגים שונים של קהלי יעד.

  2. בקשו המלצות וודאו שהן אותנטיות ולא מתחבאות תחת שמות בדויים כמו א. מתל אביב (אם ביקשתם הסבר לכך ונעניתם ב: "הוא לא מעוניין להיחשף", זה הזמן לחשוד. אנשי תוכן הם לא רופאים ולא פסיכולוגים ואין שום סיבה שממליץ ימנע מחשיפת שמו). מומלץ גם ליצור קשר עם לקוחות כדי לקבל חוות דעת.

  3. מקוריות ויצירתיות – שתי תכונות שבלעדיהן אתה לא באמת נחשב לאיש תוכן. להעתיק כולנו יודעים, אבל אתה לא באמת רוצה שהמתחרה שלך יגיד שהעתקת ממנו, נכון? אבל רגע....איך אוודא שכותב התוכן ששכרתי לא מעתיק מאחרים?? זו אכן בעיה.

    הנה סיפור קטן: בתקופת היותי עורכת מגזין "חיים בעמק", הענקתי במה להרבה מאוד בעלי מקצוע שכתבו מאמרים במגזין. על מנת לוודא שהמאמרים אכן מקוריים, נהגתי לקחת דגימה של משפטים מהמאמרים שלהם ולהריץ עליהם חיפוש ב- Google. היו לא מעט מקרים שבהם נדהמתי לגלות שיש כבר מאמרים כאלה ברשת, ושהכותב שלי פשוט העתיק אותם וניסה להסוות זאת ע"י שינוי של כמה מילים. כמובן שמאמרים כאלה נפסלו מיד, או שוכתבו על ידי.

    הטיפ שלי: גזרו משפטים אקראיים מעבודות קודמות של הכותב והזינו אותם בחיפוש ב- Google. אם מצאתם את אותו טקסט במקומות אחרים, נסו לבדוק מה נכתב קודם. אם הכותב שלח לכם קישורים למאמרים שלו, תוכלו להזין את כתובת עמוד המאמר באתר Copyspace, והוא כבר יסרוק עבורכם את הרשת בחיפוש אחר טקסטים זהים. אם אתם רואים שיש לכם עסק עם מעתיקן סדרתי, שחררו אותו לדרכו, כדי שלא תסתבכו. העתקות יכולות לגרור תביעות על הפרת זכויות יוצרים, וזה רבותיי, יכול להגיע לסכומים של 6 ספרות. לא חבל?


  4. "האחיין שלי מאוד מוכשר בכתיבה. הוא כותב ברכות מדהימות לימי הולדת. אולי אשתמש בו כדי לכתוב לי מאמר לאתר". מוכר לכם?
    חשוב להבין שיש הבדל גדול בין כתיבה יצירתית לכתיבה שיווקית. אלה שני דברים שונים במהותם. לא כל מי שכותב ברכות, שירים וסיפורים, יכול לכתוב תכנים שיווקיים, והפוך. בכתיבה לעסקים ושיווק באמצעות תוכן, לא די בכישרון כתיבה. כותב תוכן טוב הוא כזה שניחן בכישרון כתיבה, אך גם בעל רקע כלשהו בשיווק, מכירות וקידום אתרים. הוא צריך לדעת לראיין, לשאול את השאלות הנכונות, לבצע תחקיר מעמיק ולייצר מכל זה את המסרים המדויקים והנכונים ביותר לעסק שהוא מייצג.

  5. בקשו לקבל הזמנת עבודה מסודרת, לטובתכם ולטובת כותב התוכן. בעסקים אין סיכומים בעל פה או תקיעות כף. אל תשאירו פתח לאי הבנה. חייבת להיות הזמנת עבודה שבה מוגדר פירוט העבודה המבוקשת, המחיר, תנאי התשלום ולוחות הזמנים. רק כך תישמרנה זכויות שני הצדדים וניתן יהיה לפתור מחלוקות, אם תתעוררנה.

  6. עברית שפה יפה – אז למה להרוס אותה?
    אם כותב התוכן מספק לכם דוגמאות כתיבה שכוללות ביטויים כמו: "שלושת החברות", "חמש צעדים אל....", "עבודה שותפת", "יש למלות את הטופס", "הבית מלון הכי מפנק", "תחייגו אלינו עכשיו".....חשבו פעמיים לפני שאתם שוכרים את שירותיו!!
    אין מדובר כאן בשגיאות הקלדה שעלולות לקרות. כותב תוכן שאינו יודע לכתוב בעברית תקינה, משול בעיני למורה ללשון שכותב בשגיאות כתיב. האם הייתם רוצים שמורה כזה ילמד את ילדכם? אני די בטוחה שלא. אז למה שתתנו לכותב תוכן כזה לייצג את העסק שלכם? בדיוק כפי שמחפשים כותבי אנגלית ברמת שפת אם, אל תתפשרו על האיכות הלשונית של השפה שלכם – עברית. זה לא חייב להיות ברמת דיוק של אבשלום קור, וזה ממש בסדר לשלב גם ביטויי סלנג או להשתמש בשפת דיבור יומיומי, אך בכל מקרה, אם אתם רוצים לשמור על תדמית העסק ורוצים שיתייחסו אליכם ברצינות – אל תזלזלו בתקינות השפה. בתסריטאות אגב, זה קצת שונה, כי שם נעשה שימוש מכוון בטעויות לשוניות, כדי לשמור על אותנטיות ולעורר הזדהות עם הדמות, אבל זה כבר שייך להרצאה אחרת.

  7. זול הוא בסופו של דבר יקר – לא חידשתי לכם כלום עכשיו. אתם הרי יודעים את זה. אין אחד שלא חווה זאת על בשרו – בבגד שנראה כמו סמרטוט אחרי שתי כביסות, בתנור אפייה ששבק חיים אחרי חצי שנה, ברכבים משומשים שנרכשו ללא כל בדיקה ובילו יותר זמן במוסך מאשר בנסיעה, או בספה שהבד שלה נקרע אחרי חודשיים בלבד......
    ובכן, זה תקף גם לגבי כותבי תוכן. ככל שהכותב מקצועי ומנוסה יותר, זה יבוא לידי ביטוי במחיר, והתוצאות צפויות להיות בהתאם. הכל מתחיל ונגמר ברמת הציפיות שלכם מהתוכן. זכרו – כותב תוכן הוא לא אלטעזאכן. אם אתם מתכוונים לשלם לו (גם אם הוא ממש בתחילת דרכו) 10 אגורות למילה, לא רק שאתם מזלזלים בו, אלא שכנראה שום דבר מכל מה שרשמתי בסעיפים הקודמים לא באמת חשוב לכם. בעיקר לא תדמית העסק שלכם.   

כתבה: גלית בצלאל

לקבלת הצעת מחיר לכתיבת תוכן שמביא תוצאות - לחצו ממש כאן!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.