חמישה כללים לכתיבה שיווקית שמביאה תוצאות ו....איך יאיר לפיד קשור לזה בכלל??

זה היה אי שם בשלהי שנות ה-90, עת נתבקשתי לכתוב את הכתבה העיתונאית הראשונה שלי. זו הייתה אחת המטלות בקורס "כתיבה עיתונאית" במסגרת לימודי התקשורת באוניברסיטה הפתוחה. המורה שלנו, רוביק רוזנטל הנהדר, שלח אותי ואת חבריי לספסל הלימודים לראיין אישיות מפורסמת ולכתוב עליה כתבה בהיקף של כ- 2000 מילים. את האישיות היה עלינו לבחור בעצמנו. "את מי לכל הרוחות מראיינים, למי פונים, ומי בכלל יסכים להתראיין לכתבה חסרת תכלית של סטודנטית?", שאלה את עצמה הילדונת חסרת הקשרים שהייתי באותה תקופה.

התשובה חייכה אלי ממסך הטלוויזיה. יאיר לפיד. חי בעשר. זוכרים?

אז מצאתי את כתובת המייל של לפיד (אל תשאלו אותי איך – כי אני לא ממש זוכרת) וכתבתי לו את המייל הכי נחמד ומתחנחן. התשובה לא איחרה להגיע. זה אפילו לקח פחות מ- 24 שעות. "ברור שאשמח – תגיעי אלי לאולפן מחר בערב ונוכל לשבת מיד אחרי התכנית".

ביקור מהיר בבוקר שלמחרת בבית אריאלה בת"א, וכבר היה בידי כל חומר אפשרי שפורסם אי פעם על הבחור שחור הבלורית (לפחות היה פעם). בערב התייצבתי כפי שקבענו באולפני ערוץ 3 של אותם הימים, מצוידת במכשיר הקלטה ומחברת, מחסירה פעימה כמו כלה שעומדת להיכנס אל מתחת לחופתה, והוא, ממש כמו שהבטיח, קיבל אותי בזרועות פתוחות מיד לאחר סיום התכנית. ישבנו בחדר ההלבשה שלו, כפתור ההקלטה נלחץ והריאיון קלח. בחביבות האופיינית לו סיפר לי לפיד את כל מה שביקשתי לדעת ולא החסיר אף פרט.

אני זוכרת את ההתרגשות שליוותה אותי כשכתבתי את הכתבה. ולא, זו לא הייתה התרגשות מעצם היותו של המרואיין מפורסם. זו הייתה התרגשות של כתיבה. של להעלות על הנייר סיפור על מישהו שהוא לא אני. יתרה מכך, אם עד אז כתבתי תמיד סיפורים למגירה, זאת הייתה הפעם הראשונה שכתבתי כתבה עיתונאית אמיתית משלי, כזו שעיתונאי אמיתי אמור לחוות עליה את דעתו. אגב, את הקורס ההוא סיימתי בציון 89.

גם באקדמיה אסור לוותר על בדיקת איות - ממוצע ולא ממצוע 

אבל איך כל זה קשור לנושא הפוסט?

ההתרגשות שבכתיבה היא הדבר החשוב ביותר שלקחתי עמי כשהתחלתי לכתוב ולערוך את המגזין "חיים בעמק" לפני 9 שנים. לתפיסתי זה גם סוד ההצלחה שלו. וכשלקוח מספר לי שהוא קיבל המון פניות בעקבות כתבה שכתבתי עליו, זה מבחינתי הסיפוק הגדול ביותר. אני עדיין מתרגשת מכל כתבה שאני כותבת ומחפשת את הסיפור האישי שעומד מאחורי כל עסק, כי בעיני כל עסק הוא בראש ובראשונה האדם שעומד מאחוריו. מה הסיפור שלו? מאיפה הוא בא? מדוע הוא בחר להקים דווקא את העסק הזה? מה מרגש אותו? וזו אולי תמצית כל העניין והטיפ הטוב ביותר שאני יכולה לתת לכם בעלי עסקים, בבואכם לכתוב על עצמכם.

אז הנה חמישה טיפים על קצה המזלג לכתיבה שיווקית שמביאה תוצאות:

  1. הכול בסופו של דבר אישי. ספרו סיפור. אל תמכרו. כתבו טקסטים אישיים שמרגשים אתכם עצמכם, כאלה שבאים מתוך הקישקע!! אל תחששו מחשיפה ואל תכתבו כשהמחשבה המניעה אתכם היא רק: מה יחשבו הקוראים והאם זה ימשוך לקוחות? לא! אני מבטיחה לכם שאם תכתבו טקסטים שיגרמו לכם להתרגש, תצליחו לעניין ולרגש גם את הקוראים. רק אל תזלזלו בהם. בעולם רווי תוכן אתם חייבים להיות אותנטיים על מנת לעניין את הקוראים. אם תתייחסו לטקסטים שלכם רק כאל תוכן שיווקי גרידא – יש סיכוי טוב שידלגו עליכם!

  2. אל תמעיטו בערככם ואל תתביישו להתגאות ביכולותיכם, בהישגיכם לאורך השנים וברזומה שלכם. במהלך דרכי ככתבת שיווקית פגשתי המון בעלי עסקים שהיו צנועים מדי ולא רצו "להשוויץ" בעשייתם. כבעלי עסק אינכם יכולים להרשות לעצמכם להיות נחבאים אל הכלים. אם יש בידיכם מומחיות ושנים של ניסיון, היו כריזמטיים גם בכתיבתכם, הפגינו זאת בביטחון ובלי להתבייש, שהרי אתם מומחים ואפשר לסמוך עליכם בעיניים עצומות.

  3. מאידך, אל תשקרו, אל תפריזו בערככם ואל תתהדרו בנוצות לא לכם. זה לא אמין ולא מקצועי ובסופו של דבר זה יכול לגרום לכם המון נזק. אם תנכסו לעצמכם מומחיות שאינה קיימת אצלכם בפועל, אתם עלולים להיתקל בשאלות שלא תדעו לענות עליהן ולמצוא עצמכם במצבים מביכים. אם הצלחתם להרכיב שידת מדפים של איקאה, זה לא הופך אתכם לנגרים, כשם שמתן עצה עסקית טובה לחבר, לא הופך אתכם מחר בבוקר ליועצים עסקיים.

  4. בידול, בידול ושוב בידול. אני תמיד נוהגת לשאול את בעלי העסקים שאני כותבת עליהם, את שאלת הזהב: "מה היה קורה אם עכשיו מעבר לכביש היה נפתח עסק שמספק בדיוק את אותו מוצר או שירות כמו שלך? מה מבדל אותך ממנו?" רובם פונים לתשובות הקלות והמוכרות: היחס החם והאישי, האמינות, השירות, המקצועיות... אבל בואו נהיה כנים לרגע - היש בעל מקצוע שיעיד על עצמו שאינו אמין ומקצועי ושהשירות שהוא מעניק הוא גרוע? לכן, הימנעו מקלישאות ונסו לחפש את מה שמייחד אתכם באמת. חשבו מהו הדבר המיוחד באמת שיגרום למישהו לבחור דווקא במוצר או בשירות שלכם, והבליטו אותו!

  5. עברית שפה קשה, אבל לא כותבים מבלי לדעת אותה על בוריה. אל תדלגו על שלב בדיקת האיות. כתיבה עם שגיאות כתיב, היעדר סימני פיסוק ולשון קלוקלת, עלולים להרתיע מאוד את הקוראים ולגרום לכם להיראות לא מקצועיים. זה לא בהכרח מצריך שכירת שירותי עורך לשוני, אך תמיד טוב לתת לעין נוספת לעבור על הטקסט, או פשוט להעביר את מטלת הכתיבה לאנשים שזוהי התמחותם. כמובן שיש עוד כמה כללים חשובים, אבל הארכתי מספיק בדבריי.

אז לכו לכתוב! ואם אתם עדיין זקוקים לסיוע בכתיבת הסיפור של העסק שלכם, אנחנו כאן כדי לעזור. השאירו את פרטיכם בטופס ה"צור קשר" ונשמח להעניק לכם את שירותינו בכתיבה שיווקית לכל מטרה. 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.